Wilt u weten wat Fides voor uw kind kan betekenen? Maak gerust een afspraak!

beelddenken

Is mijn kind een Beelddenker?

Beelddenken is een stijl van denken en leren met een voorkeur voor beelden. Kinderen denken tot de basisschool in beelden. Op school leren kinderen informatie te verwerken door middel van geschreven taal. Een kind wordt dan steeds meer een taaldenker. Niet alle leerlingen ontwikkelen deze manier van denken even goed. Sommige leerlingen blijven in beelden denken. Omdat onze samenleving heel taalgericht is, kan dit zowel op school als buiten school problemen opleveren.

Wanneer denk je in beelden?

Een beelddenker kun je aan verschillende kenmerken herkennen. Bij het horen van het woord BOOM ziet een taaldenker de letters, het woord 'boom', voor zich. Een beelddenker ziet een boom als plaatje en fantaseert vervolgens verder naar een bos, een wandeling, paddenstoelen onderweg, een regenbui, enzovoort.

Andere kenmerken van beelddenken zijn:

Schrijven

  • Geen of zwakke koppeling tussen klanken die je hoort en geschreven tekens die daarbij horen.

  • Het lastig vinden om auditieve informatie (dat wat je hoort) om te zetten in schrift (geschreven letters).

  • Veel spelfouten maken

  • Slordig handschrift, niet op de lijntjes schrijven

Gedrag

  • Vaak spullen vergeten

  • Kinderlijk gedrag vertonen

  • Concentratieproblemen; snel afgeleid en wegdromen.

  • Onverwacht heldere vragen stellen en antwoorden geven (en zelf niet weten hoe hij/zij daaraan komt)

  • Vaak 'waarom' vragen stellen

  • Faalangst

Meer informatie over beelddenken is te vinden op de website van de stichting Beeld en Brein.