Is mijn kind een Beelddenker?

Beelddenken is een stijl van denken en leren met een voorkeur voor beelden. Kinderen denken tot de basisschool in beelden. Op school leren kinderen informatie te verwerken door middel van geschreven taal. Een kind wordt dan steeds meer een taaldenker. Niet alle leerlingen ontwikkelen deze manier van denken even goed. Sommige leerlingen blijven in beelden denken. Omdat onze samenleving heel taalgericht is, kan dit zowel op school als buiten school problemen opleveren.

Wanneer denk je in beelden?

Een beelddenker kun je aan verschillende kenmerken herkennen. Bij het horen van het woord BOOM ziet een taaldenker de letters, het woord ‘boom’, voor zich. Een beelddenker ziet een boom als plaatje en fantaseert vervolgens verder naar een bos, een wandeling, paddenstoelen onderweg, een regenbui, enzovoort.

Andere kenmerken van beelddenken zijn:

Schrijven

  • Geen of zwakke koppeling tussen klanken die je hoort en geschreven tekens die daarbij horen.

  • Het lastig vinden om auditieve informatie (dat wat je hoort) om te zetten in schrift (geschreven letters).

  • Veel spelfouten maken

  • Slordig handschrift, niet op de lijntjes schrijven

Gedrag

  • Vaak spullen vergeten

  • Kinderlijk gedrag vertonen

  • Concentratieproblemen; snel afgeleid en wegdromen.

  • Onverwacht heldere vragen stellen en antwoorden geven (en zelf niet weten hoe hij/zij daaraan komt)

  • Vaak ‘waarom’ vragen stellen

  • Faalangst

Wilt u meer weten over Beelddenken? Een van onze begeleiders is opgeleid tot Beeld en Brein coach en verteld u graag meer over dit onderwerp. Maak gerust een afspraak.
Neem contact op

Stuur ons een bericht en wij reageren hier zo snel mogelijk op!

Niet leesbaar? Verander de tekst. captcha txt
intelligentieonderzoek, intelligentie, studiebegeleiding, onderzoek, leerlingenslim leren, leren, tablet, ipad, boeken, klaslokaal, stoelen, bureau, nieuwsartikel